top of page

Egy falat Katalónia

GASZTROTÚRA

Kóstold végig Katalóniát! Pezsgők, borok, sajtok, kolbászok, tengeri herkentyűk, csokik, sütik, és ánizs likőr! Mindezt tradicionális helyeken, varázslatos tájakon, középkori falvak utcáin, és sziklás tengerpart tündöklő öblei közt. Katalónia, ahogy én mutatom! Ez a túra akkor is garantált élményt nyújt, ha már jártál Barcelonában!

gasztrotúra katalónia körutazás

Tudom mit eszem. Azt nem tudom mit csinálok!

Salvador Dalí

FIGYELEM

A kiutazás, a helyi szolgáltatások, szállás és az ellátás megszervezése egyénileg történik! Az alábbiak nem utazási ajánlat, csak inspiráció a saját utad megtervezéséhez!

1. nap - Érkezés - Sant Sadurní d'Anoia - Montserrat

Gasztrokaland: pezsgő és csoki

A kora délelőtti érkezés után, privát kisbuszunkkal a közeli Sant Sadurníba, a habzóbor fővárosába utazunk. 1872-ben, először itt állítottak elő pezsgőt Spanyolországban. A városban ma már több mint 80 termelő van, amelyek közül ellátogatunk az egyik, ha nem a leghíresebb pincészetbe. A Codorníu ma már fogalom, pinceépületét méltán nevezik a "pezsgő katedrális"-ának, palackjait a világ számos országában megtalálhatjuk a boltok polcain. Itt megismerkedünk a pezsgőgyártás fortélyaival, majd részt veszünk egy kóstoláson is. Sant Sadurní továbbá a csokoládéjáról is híres, így egy helyi édességüzembe sietünk, hogy nassoljunk egy kicsit.

Délután, Katalónia legszentebb helyéhez, a csodálatos környezetben fekvő montserrati kolostorhoz utazunk, amit kápolnák és remetebarlangok vesznek körül. A kolostorról először a IX. században tettek említés, ma bencés szerzetesek lakják. A szemkápráztató bazilikát, a La Moreneta, azaz a Fekete Madonna kegyszobra uralja. A kis faszobor Montserrat lelke, amit a legenda szerint Szent Lukács készítette, és Szent Péter hozta ide 50 körül. A Fekete Szűz, az oltár mögül tekint le az idelátogatókra. Az üvegbe zárt szoborból egy fagömb nyúlik ki, hogy a hívek megérinthessék. Miután bejárjuk a nagy titkokat őrző zarándokhelyet, tovább indulunk Manresa városába.

2. nap - Manresa - Vic

Gasztrokalandozások: olíva, kolbász és bor

A mai napot egy olívafarmon kezdjük, ahol megismerkedünk a spanyol folyékony arany kultúrájával, azaz az olívaolaj készítés hagyományaival és módjaival. A farm érdekessége, hogy évtizedek után egy projekt keretében élesztik újjá a katalán olíva termesztés hagyományát. Miután bejárjuk a ligeteket, vendéglátóink egy kis kóstolóval is kínálnak. Ősszel induló túránkon, plusz élménnyel gazdagodhatunk, hiszen csapatunk részt vehet az olívabogyó szüretelésén is. Novembertől, áprilisig pedig egy igazi katalán ínyencséget is megkóstolunk. Ebben az időszakban a családi vagy baráti események fókuszában áll a Calçots, vagyis a parázson sült újhagyma, amit ízletes szósszal öntenek nyakon.

Kora délután egy rövid gyalogos túrára indulunk, amely során felkeressük a környék eldugott, tradicionális borospincéit. Egy ősi, de napjainkban már nem használatos szőlészeti eljárást láthatunk, majd megkóstoljuk a Margenat család egy kiváló borát, akik immár 36 generáció óta foglalkoznak szőlőtermesztéssel és borászattal.

Innen Vic városába érkezünk, ahol tovább kényeztetjük hasunkat. Ellátogatunk egy 165 éves érlelő üzembe, ahol kitűnő, tradicionális katalán kolbászokat kóstolunk.

3. nap - Tavertet - Rupit i Pruit

Gasztrokalandozások: sajt és falusi ízek

A mai nap a feltöltődés ideje. Reggel ellátogatunk egy csendes 17. századi vízimalomhoz. Ezen a birtokon ma egy családi vállalkozás működik, és finomabbnál finomabb tájjellegű házi sajtokat készítenek. Így napunkat egy bőséges sajtválogatás kóstolóval indítjuk.

A nap további részét Katalónia egy eldugott kis szegletében, a természetben töltjük. Ellátogatunk egy festői környezetben lévő remetekápolnához, majd egy csodás panorámával rendelkező kilátóhoz érünk, ahonnan rálátunk a gyönyörű Sau víztározóra, és a tájat uraló hatalmas sziklahasadékra. Majd Tavertet ódon falucska utcáin sétálunk, ahol a kőből épült házak nagy része a 17-18. században épültek. Az éjszakát Rupit i Pruit elvarázsoló szépségű középkorú városkában töltjük. Este, a tiszta vizű patak partján sorakozó vendéglők egyikében érdemes megkóstolni a híres Patata de Rupit, amely fűszernövényekkel, kacsa, bárány és borjú hússal töltött burgonya.

4. nap - Sant Joan de Abadesses - Besalú - Girona

Gasztrokalandozások: piknik

A tegnapi lazítás után, ma korán reggel indulunk útnak, hiszen ma is sok látnivaló vár ránk. Az első megálló Sant Joan de Abadesses, ahol megnézhetjük Guifré el Pilós -Katalónia mondabeli alapítójának-, lánya számára alapított IX. apátságot. A békés, dísztelen templom kapuját egy csodálatos kálvária díszíti, és a főoltár mögött egy XII. századi fafaragású szobor meglepően modern stílusban ábrázolja a Keresztlevételt.

Tovább folytatjuk utunkat a Pireneusok lábainál fekvő Camprodonba, amely impozáns házakból és helyi termékeket árusító boltokból áll. Mi is betérünk egy családi pékségbe, valamint egy rendkívül látványos húsboltba, ahol tornyokban állnak, a régió kitűnő és ízletes kolbászai, a llonganisses. Majd ahogy a helyiek mi is kiülünk piknikezni a városkát kettészelő folyó partjára.

Innen késő délután érkezünk Besalúba, amit műemlék településnek nyilvánítottak. A falu képeslapra illő, teljes egészében magával ragadó középkori falucska A kőfallal körülvett városba, a Riu Fluvía folyó felett átívelő őrtornyokkal védett kőhídon keresztül jutunk be, és a román kori házak közt sétálva, egy igazi időutazásban lesz részünk. A falu a közelmúltban azzal is növelte hírnevét, hogy egy 1264-ben épült rituális zsidó fürdőre (mikvah) bukkantak, ami azért is különleges, mivel Európában mindössze két másik ilyen fürdőt találtak ebből a korszakból.

Majd a nap hátralevő óráit a rendkívül hangulatos Gironaban töltöd. A város legszebb részén, a Riu Onyar partján magas, színes házak sorakoznak, amiket az 1809-es, hét hónapon át tartó francia ostrom során lerombolt városfalrész pótlására emeltek. A megmaradt, és ma is látható falak legtöbb részét még a rómaiak építették. A gironai katedrális tömör nyugati homlokzata tiszta katalán barokk, de a többi gótikus. Nevezetessége, hogy itt építették a kereszténység legszélesebb gótikus templomhajóját. A szentélyben egy XIV. századi ékszerekkel kirakott, ezüstből és zománcból készült oltárkép látható mely sokak szerint a legszebb Katalóniában. Az értékes egyházművészeti gyűjtemény legfőbb éke, a Teremtés elnevezésű falikárpit, ami egy XI-XII. századból származó, jó állapotban megőrződött, hatalmas életteli figurákkal díszített alkotás. Majd sétát teszel, a város nevezetes középkori barriojában, amely egyike Európa legnagyobb és legjobb állapotban megmaradt zsidónegyedének.

5. nap - Peratallada - Palamós - Costa Brava

Gasztrokalandok: halpiac és garnélarák

Reggeli után, Katalónia partjai felé indulunk. Mielőtt a Costa Bravára érkezünk, útba ejtünk egy látványos apró falucskát, Peratalladát. A hegycsúcsra épült faluból lenyűgöző panoráma tárul elénk. Macskaköves utcák labirintusa vezet fel a jó állapotban megmaradt kastélyhoz és kilátótoronyhoz, amelyről már a XI. századból vannak írásos emlékek. A falu grófjai és királyai kétszeresen is bebiztosították magukat a támadók ellen, hiszen a falu köré robusztus falat emeltek, ami ma is gátat szab a faluközpont növekedésének, így az könnyen megőrizheti középkori jellegét. Egy sétát teszünk a hangulatos utcákon, majd továbbindulunk a tengerpart felé.

Miután megérkezünk Palamósba és elfoglaljuk szállásunkat egy kiadós sétára indulunk a szomszédos faluba. Sziklák ormain indulunk észak felé, túránk során elhagyatott, titkos strandok, calék sorát keresztezzük, és a kék tenger hihetetlen látványa kísér majd végig. Ez a szakasz a Vad Part talán legkevésbé betelepült része, s ezért a legtisztább része is. Végül egy fehérre meszelt házakból álló halászfaluba érünk, amely egy igazi gyöngyszem. Miután megpihenünk, kisbuszunkkal visszatérünk Palamósba, ahol részt veszünk az esti halpiaci árverésén. Palamós városát 1277-ben alapították, amely a középkorban élte virágkorát. Ma kedvelt üdülőhely, kikötőjéből nagy mennyiségű parafát exportálnak. Amiről azonban méltán híres az a kitűnő minőségű és frissen halászott garnélarák, amely eredet védettséggel rendelkezik. A nap végén így nem hagyhatjuk ki, hogy mi is megkóstoljuk ezt az igazi ínyencséget.

6. nap - Hazautazás vagy Barcelona városlátogatás

Gasztrokalandok: ánizslikőr és a leghíresebb helyi piac "La Boqueria"

Gasztrotúránk utolsó programja rendkívül különleges. Látogatást teszünk egy Barcelonához közeli, több mint 200 éves, ikonikus ánizslikőr gyárba. A gyár havonta ugyan csak egyszer nyitja meg kapuit a turisták előtt, de csapatunkat ezen kívül is szívesen fogadják. Egy vezetett séta keretében megismerkedhetünk a "Majom ánizsának" nem mindennapi történetével (erről bővebben akár a Blogon is olvashatsz). Ami pedig még egyedibbé teszi majd látogatásunkat, hogy mint egy kivételes alkalom, minket egy kóstolóval is megkínálnak.

Még mielőtt kisbuszunkkal a repülőtérre sietnénk, még egy rövid sétát teszünk Barcelona Gótikus negyedében és a város leghíresebb sugárútján, a Ramblason, amely szinte kettészeli az óvárost, Európa egyik legnagyobb középkori városnegyedét. A gótikus negyed kis utcái és terei labirintusában (Barri Gótic) elsétálunk a katalán parlament épületéhez, és az azzal szemben álló városházához. A Palau de la Generalitat 1403 óta a katalán kormány székhelye, aminek reneszánsz homlokzatán Katalónia védőszentje, Sant Jordi (Szent György) és a sárkány látható. Majd megnézed Barcelona gótikus katedrálisát, amelynek homlokzata és két nyolcszögletű harangtornya azonban XIX. századi. A katedrális egy román templom és egy mór mecset helyére épült. Az épület kerengőjét magnóliák, pálmák, narancsfák, és a legendás ludak teszik egyedien hangulatossá. Innen átsétálunk a tengerészek templomához, a Santa María del Marhoz. Ez a gyönyörű templom Barcelona legnemesebb, legelegánsabb és legértékesebb építményei közé tartozik, a katalán gótika legtisztábbnak, legszebbnek tartott alkotása. Majd végezetül kirándulásunkat egy kis spanyol kóstolóval, egy finom tapas-sal zárjuk Spanyolország talán leghíresebb piacán, a Boquerian.

Ajánlott programok

• Bodega látogatás és borkóstoló

• Pezsgőgyár látogatás és kóstoló

• Csokoládé üzem látogatás és kóstoló

• Olivafarm látogatás és kóstoló

• Olivaszüret (októberben)

• Családi sajtüzem látogatás és kóstolóló

• Kolbász "műhely" látogatás és kóstoló

• Ánizslikőrgyár látogatás és kóstoló

• Halpiac és árverés megtekintése, garnélarák